Egyszavas mese
A játékvezető kis csoportokra osztja az osztályt. Ideálisan 4-5 fős legyen egy csoport, ha az osztálylétszámot tekintve ez megoldható. A csoportoknak az a feladatuk, hogy kiválasszanak egy széles körben ismert mesét (népmesét vagy műmesét), amit az adott csoport elég jól ismer. Ezután válasszanak egyetlen jellemző szót a mese szövegéből. Jó, ha ez a szó nem túl általános, viszont ne legyen olyan, amiből egyértelműen ki lehet találni a mesét, tehát például ne legyen a mese címéből, vagy ne legyen a mese egy ismert szereplőjének a neve. (Megfelelő lehet például: A kis Gömböc – “hamm”, vagy Hófehérke és a hét törpe – alma.) Minden csoportnak elő kell adnia az általa választott mesét, de úgy, hogy csak az az egyetlen szó hangozhat el az előadott mesében, amit kiválasztottak. Az előadás kidolgozására kapjanak a csoportok elegendő felkészülési időt! Az előadások után a többi csoport kitalálhatja, hogy melyik mesét adta elő az adott csoport. A játékvezető azzal tudja segíteni a csoportokat, hogyha a felkészülés alatt körbejár a csoportok között és megkérdezi a csoportokat külön-külön, hogy állnak, van-e szükségük segítségre? Ha valamelyik csoport elakadni látszik, javasolhatjuk, hogy beszéljék meg, hogy szerintük mi a mesehárom legjellemzőbb, legemlékezetesebb pontja, és játsszák el (csak) azokat.
Instrukciók: „A mai órán csoportokban dolgozunk. Megkérek minden csoportot, hogy válasszon ki egy híres mesét…”
„Ha megvagytok, kérlek válasszatok egy szót, ami sokszor elhangzik abban a mesében, amit választottatok, de nem lehet csak a választott szó alapján kitalálni, hogy melyik meséről van szó…”
„Ha ezzel is megvagytok, azt kérem játsszátok el a mesét, de úgy, hogy csak ezt az egy szót használhatjátok a játék során. Kaptok felkészülési időt, hogy kitaláljátok, hogyan adnátok elő. A játékban segítségetekre lehet, ha kitaláljátok, hogy ki melyik szerepet játssza! Használjátok a felkészülési időt arra is, hogy elpróbáljátok, hogyan fogjátok előadni a mesét a többieknek.”
Megjegyzés:
Mikor a játékvezető körbejár a csoportok között, ellenőrizze, hogy nem választott-e valamelyik csoport ismeretlen mesét, vagy túl egyértelmű szót az adott meséből.
Ha egy csoport korosztályosan idősebbeknek szóló közönségfilmet választ alapul, megkérném őket, hogy válasszanak mást, hogy a kitalálásban eggyel egyenlőbb feltételeket biztosítsak az osztálynak.
Ha az előadás után nehezen találják ki a mesét, a játékvezető segítsen az osztálynak. Például: Milyen szereplőt/figurát/állatot láttatok? Eszetekbe jut-e olyan mese, amiben van ilyen? Szerintetek mi történt azon a ponton, amikor… (A játékvezető akár megkérheti a csoportot, hogy egy részt játszanak el még egyszer.)
Az előadásnál hasznos lehet, ha viszonylag közel vannak a nézők az előadókhoz.
Forrás: Velemi Stúdió Népművészeti Egyesület