Mi lenne, ha … ?
Körbe ülünk. A kitaláló kimegy a teremből. A többiek megbeszélés alapján választanak valakit a bent maradók közül: az ő személye lesz a kérdések tárgya. A kitaláló visszajön, és Mi lenne, ha…? kezdetű kérdéseket feltéve kell a válaszok alapján rájönnie, kire gondoltak a többiek. A kitaláló maga dönti el, hogy milyen taktikával kérdez. Adhatja ugyanazt a kérdést mindenkinek, de külön-külön, személyre szólóan is kérdezhet.
Instrukció: „A következő játékban két önként jelentkezőre is szükségünk lesz. Az egyik a kitaláló – neki az lesz a célja, hogy rájöjjön, kiről beszélnek a többiek. A másik az a játékos, akiről beszélünk. De nem akárhogyan: csak a kitaláló kérdéseire válaszolhatunk. A kitaláló pedig ezt kérdezi: ’Mi lenne az illető, ha… pl. étel, ital, sütemény, mesehős. lenne?’ Lehet, hogy ugyanazt a kérdést adja mindenkinek, de lehet, hogy menet közben új kérdést talál ki, vagy mindig más kérdést tesz fel.
Nem az a kérdés, hogy az illető milyen dolgokat szeret, hanem az, hogy ő maga, ha pl. virág lenne, akkor milyen virág lenne. Ez egy mókás játék, de ne vicceljük el, mert könnyen megsérthetünk valakit! Kérlek benneteket, hogy bántó hasonlatokat ne mondjatok.
Ki lenne szívesen kitaláló? Te? Akkor menj ki egy pillanatra/fordulj el! Mi kiválasztjuk, kiről beszélünk. Ki vállalkozna rá? Most rámutatok az „illető”-re. Rólad fogunk beszélni, de ha téged faggat a kérdező, te is úgy beszélj magadról, mint az „illető”-ről. Bejöhetsz/Vissza fordulhatsz.”
Néhány ötlet a kérdésekhez:
- Mi lenne az illető, ha… virág, növény, hangszer, sport, természeti jelenség, foglalkozás, szín, anyag, történelmi kor, bútor, állat, időjárás, földrész, bolygó, étel, ital, sütemény, mesehős stb. Lenne?
Megjegyzés:
Eleinte előfordulhat, hogy a gyerekek úgy értelmezik a játékot, hogy a saját preferenciáikat mondják, például a kedvenc állatukat ahelyett, amire hasonlítanának valamilyen szempontból. Ez a változat megengedhető az első alkalommal, mert segíti őket felismerni egymást: „Róka? Akkor Brigi az illető, mert az ő kedvenc állata a róka!” Első alkalommal megengedhetjük ezt, majd kérjük meg őket, hogy annak érdekében, hogy a játék még izgalmasabb legyen, most olyan állatot (stb.) mondjanak, ami valami miatt emlékezteti őket a társukra, ami eszükbe jut róla. Mindenképp nagyon ügyeljünk arra, hogy a bántó hasonlatokat kerülje el a csoport!
Instrukció: „Ezúttal könnyű dolgunk volt, mert mindnyájan Peti kedvenc ételét mondtátok. Most próbáljuk meg úgy izgalmasabbá tenni a játékot, hogy olyan dolgokat mondjunk, ami emlékeztet minket az illetőre, ami eszünkbe jut róla valamiért. Figyeljünk rá, hogy olyan hasonlatokat mondjunk, amelyek nem bántóak!”
Változat:
Kínai portré néven ismert a játék azon változata, amelyben a kérdéseket előre leírva kapják meg a gyerekek. Ekkor saját magukról írhatják le, hogy mik lennének a különböző kategóriákon belül.
Előre gyárthatunk a számukra 5-10 kérdéses kérdőívet. Miután kitöltötték, a játékvezető összegyűjti a cetliket és egyesével felolvassa őket véletlenszerű sorrendben. A gyerekek pedig kitalálják, kiről szól az adott jellemzés.
Kérdőív minta:
Mi lennél, ha állat lennél?
Mi lennél, ha növény lennél?
Mi lennél, ha hangszer lennél?
Mi lennél, ha sport lennél?
Mi lennél, ha étel lennél?
Mi lennél, ha mesehős lennél?
Forrás:
Kaposi László leírása nyomán.
KAPOSI László (szerk.) Játékkönyv. Kerekasztal Színházi Nevelési Központ, Marczibányi Téri Művelődési Központ, Bp. 2002.
Digitális változat: Játéktár www.drama.hu