Oktatói szerepben

Információk
Letölthető tartalom:
Leírás

A gyerekekből csoportokat alakítunk aszerint, hogy milyen tevékenységben járatosak (pl. zumba, hip-hop tánc, foci, néptánc…). Azt a feladatot kapják, hogy tervezzenek meg néhány gyakorlatot, amivel megtaníthatnak valamit tudásukból a többieknek. Az időkereteinktől függően erre biztosítsunk körülbelül 20 percet, de lehet az a feladatuk, hogy a következő találkozásig készüljenek el vele. Ebben az esetben is hagyjunk időt arra, hogy még helyben nagyjából kitalálják, hogy mi lesz, amit megtanítanak és kérdezzük végig őket, ha kell, segítsünk nekik! A felkészülési idő után, vagy a következő alkalommal ezeket meg is tanítják nekünk.

A feladat kifejezetten alkalmas arra, hogy a résztvevők önbizalmát erősítse, és kompetensnek tapasztalják meg önmagukat. Ne hagyjuk ki a lehetőséget, hogy mi is beálljunk a tanulók közé és most mi tanuljunk valamit a gyerekektől!

Ha szeretnénk, alkalmazhatjuk a módszert a tananyagrészek gyakorlására is. Kérjük meg a csoportot, hogy mindenki gondolja végig, hogy az idei évben mi volt a kedvenc tananyagrésze az adott tárgyból. Amikor erre gondolkodási időt hagyunk, menjünk oda néhány diákhoz, kérdezzük meg, hogy mire gondolnak, és különösképp ne hagyjuk ki azokat a diákokat, akik kevésbé jól teljesítenek a tárgyból. Ha elakadtak a gondolkodásban, biztassuk őket, emeljük ki, amiből mi a legügyesebbnek láttuk őket! Ha sejtjük, hogy valakinek ez nehezebb lesz, készüljünk előre, gondoljuk ki, hogy mi ment neki a legjobban és mindenképp javasoljuk neki, ha magától nem jutna eszébe! Számos kutatás bizonyítja, hogy pusztán a megbélyegzés mekkora hatással tud lenni a diákokra, és a pozitív előfeltételezés pedig számokkal is kimutatható javulást hozhat egy diák teljesítményében.

Amikor sikerült mindenkinek megtalálnia a kedvenc anyagrészét, hozzunk létre 2-3 fős csoportokat eszerint! Figyeljünk rá, hogy senki se maradjon egyedül! A következő találkozáskor elkülöníthetünk 10 percet, amikor fordított órát játszunk, és ezek a diákok ismételtetik át a csoporttal az általuk választott anyagrészt. Osszuk fel előre, hogy mikor ki lesz a tanárcsapat, és hagyjunk időt a felkészülésre! Ne várjunk el túl sok mindent, csak 5 percben is elmondható anyagrészt bízzunk rájuk és kérhetjük, hogy készüljenek egy ehhez kapcsolódó feladattal is! Ilyenkor tanárként mi is beülhetünk az egyik padba, de vigyázzunk, ne játszunk rossz diákot! Bízzunk bennük, hagyjuk rájuk a feladatot, ne javítsuk ki közben őket, elég, ha a végén kiegészítjük, amit mondtak, ha úgy látjuk, valamit mindenképp szükséges hozzátennünk. Viszont, ha úgy látjuk, hogy az oktató diákoknak az osztály figyelmével akad gondjuk, lépjünk vissza tanári szerepbe, és segítsük őket! Minden oktatói bemutatót tapssal jutalmazzunk meg!

Bár ennek a módszernek a beépítése több készüléssel járhat a tanár részéről, biztosan érezni fogjuk a hosszú távú megtérülését.

Forrás:

Élményakadémia Egyesület