MelodEnglish (intézményen belül)

Információk
Letölthető tartalom:
Leírás

• Megjegyzés: Az alábbi pontok, az intézményen belüli és intézményen kívüli tervezetre együttesen vonatkoznak.
• Pedagógiai cél: A zene világával kapcsolatos szavak, kifejezések, gyakran feltett kérdések, tanult dalszövegek felidézése, ismétlése, megerősítése, valamint új eddig nem tanult kifejezések átadása.
• Téma: Zenei stílusok, hangszerek
• Korcsoport: 5. évfolyam
• Létszám: 21 fő
• Segítők, bevont külső, belső szakemberek:
Szilágyi Áron, zenész, dorombjátékos, valamint a Kecskeméti Leskowsky Hangszergyűjtemény vezetője, végzettsége: angoltanár
• Helyszín: Szent Imre Katolikus Általános Iskola, Leskowsky Hangszergyűjtemény
• A foglalkozás időkerete: 180 perc
• Anyagok, eszközök: projektor, papírok, filcek, ragasztó…
• Előkészítés: különböző zenei stílusokhoz rendelt videók összegyűjtése, időpont egyeztetés a hangszergyűjteménnyel, eddig tanult dalszövegek nyomtatása piciben, a kérdések előre kinyomtatása

Megvalósítás első 2×45 perc (intézményen belül)

Ráhangolódás:
➢ A foglalkozás helyszínét a tanteremből áttesszük a táncterembe, hogy a gyerekek szabadon mozoghassanak, a tánc ütemére s mindenki körül tudja ülni az elkészülő projectmunkát.
➢ A gyerekek leülnek egy körbe törökülésbe. A tanár el kezd táncolni…☺. Felteszi a kérdést: What is missing? I’m dancing but there is no…. MUSIC!
➢ Megkéri a diákokat, hogy álljanak fel kicsit és mozgassák át magukat ők is. Képzeljék el, hogy mp3 lejátszón, fülhallgatón hallgatják a zenét. Mindenki hallgathat különböző stílusú zenét. Egy picit táncolgatunk, amíg mindenki ki nem találja a saját stílusát. Mindenki visszatér az eredeti pozícióba és a tanár megkérdezi: What type of music did you dance? A gyerekek válaszolnak.

Fő tevékenység:
➢ 10 cetlire írva, 10 diák kap 10 különböző zenei stílust:
rap, rock, classical, pop, folk, techno, religious, children’s, heavy metal, tribal
A diákok egymás után képzeletben eltáncolják azt a stílusú zenét. A többieknek ki kell találniuk az adott stílust. Ha mind kitalálták, az ismeretlen szavakat lejegyzik a szótárfüzetbe.
➢ A tanár, különböző zenei stílusokat mutat magnón, amelyeket fel kell ismerniük a gyerekeknek a már tanult szókinccsel.
➢ A stílusokat egy nagy papírra közösen leírjuk színes filctollakkal.
➢ A tanár, az előre kinyomtatott kérdéseket (egy A/5-ös lapon egy kérdés)az ölébe veszi. Fogja az első papírt és összegyűri galacsinba. Odadobja a galacsint egy diáknak, aki kibontva a galacsint, elolvashatja a kérdést és válaszolhat rá. Ezt a játékot azért szeretik a gyerekek, mert meghökkenti őket az a tény, hogy egy iskolai papírt most hivatalosan összegyűrnek. Megjegyzem, nem túl környezetbarát módszer.

➢A kérdést elkapó diák felírja a kérdést egy kottafüzet lapjára, majd felragasztja a papírt a projektmunkára. A munka, folyamatosan folyik. Elhangzik a válasz s mehet a következő diák is írni a kérdést a papírra.

  1. What’s your favourite kind of music?
  2. Can you play a musical instrument? If so, which one?
  3. How often do you listen to music?
  4.  Have you ever been to a concert or live show? Talk about it.
  5. Have you ever sung karaoke? Didyou like it?
  6. Do you like to sing?
  7. How many CDs do you have? What’s your favourite?
  8. Do you have an MP3-player? How often do you use it?
  9. Have you ever downloaded music from the Internet?
  10. Do you prefer music in English or in your own language? Why?
  11. Which musician or band would you like to meet? Why?
  12. Do you ever listen to loud music? When?
  13. Can you dance?
  14. What songs have you learnt this year, in school?
  15. When you listen to music, do you try to understand the words?
  16. Would you like to be a famous singer? Why?
  17. What’s your favourite singer?
  18. What’s your favourite band?

➢Az utolsó összegyűrendő lapra ez van írva: What songs have you learnt this year, in school, in English class? A tanár elindítja magnóról a dalokat és az első öt másodpercből a diákoknak meg kell mondaniuk, hogy melyik, már tanult dalról volt szó. Ezek a dalok: These Days, Sun is shining and so are you, Do re mi, Coconut song, Perfect, How far I’ll go, Sanata Claus is coming to town, All I want for Christmas is you, True colours
➢ A tanár, előre kinyomtatott dalszövegeket oszt ki a diákoknak, s közös munkával felragasztjuk azokat a papírra. Közben szólhat valamelyik zene a lejátszóról.
➢ A tanár megkérdezi, melyik a kedvenc daluk és ahhoz a dalhoz teszi a lejátszót. Megbeszélik, milyen hangszereket hallanak benne. What kind of musical instruments do you hear in the song? Összegyűjtjük, majd három csoportot alkotva kapnak három különböző kupac kártyát a gyerekek, ahol a hangszerek neveit kell összepárosítani a hangszerek képeivel. Ezt forgóban mind három csoport megteszi. Akár versenyezhetnek is, hogy ki a gyorsabb. A hangszerek neveit felírjuk együtt a nagy papírra. (lsd. függelék)
➢ Miután leírtuk a hangszerek neveit, újabb még eddig nem tanult hangszerek neveit vesszük át, az alábbi link segítségével, csak érdekességképp.
https://www.youtube.com/watch?v=eetAWZTvOQ0
violin, harp, balalaika, bandura, cello, guitar, gusli, dombra, contrabass, lute, mandolin, sitar, accordion, harmonica, organ, synthesizer, piano, bagpipes, alto, french horn, oboe, horn, harmonica, clarinet, saxophone, sousaphone, trombone, flute, drums, jew’s harp, gong, xylophone, kettle drum, maraca, cymbals

 

Zárás, visszajelzés, értékelés a gyerekekkel
➢ A projectmunkát magunkkal visszük a Leskowsky hangszergyűjteménybe, hogy megmutathassuk az ottani pedagógusnak
➢ Zárásként újra táncra perdülünk, különböző zene stílusokra, melyeknek az angol nevét, már tudniuk kell a gyerekeknek. Minél gyorsabban táncolnak annál jobban tetszett nekik az óra…(persze ez különböző korcsoportoknál másképp működhet…)