A játszma szabálya

Információk
Letölthető tartalom:
Leírás

Valaki kimegy a teremből, akinek visszatérve az lesz a feladata, hogy kérdéseket tegyen fel a bent maradóknak, és kitalálja, hogy milyen szabályrendszer szerint válaszolnak. A kérdések bármire vonatkozhatnak, lehetnek aktuális dolgok, vagy vonatkozhatnak a megkérdezett személy szokásaira is. A válaszokban nem kell feltétlenül igazat mondani, egyetlen feltétel van: meg kell felelnie a közösen megalkotott szabálynak. Mialatt a kérdező kint van, a többiekkel kitaláljuk ezt a szabályt. Például a csoport úgy válaszol a feltett kérdésekre, hogy a fiúk mindig igazat mondanak, míg a lányok hamis válaszokat adnak. Vagy: a válaszokat az ábécé soron következő betűjével kezdik (az elsőt a-val, a másodikat b-vel stb.). A kérdező ezután bejöhet, és mindenkinek feltehet egy kérdést. A kapott válaszok alapján próbálja megfejteni az adott játék szabályát. Kiköthetjük, hogy háromszor próbálkozhat a szabály megfogalmazásával.

Instrukció: „Szükségünk lesz egy önként jelentkezőre, aki kimegy a teremből. Amikor visszajön, az lesz a feladata, hogy sorban haladva mindenkinek feltegyen egy kérdést, ami bármire vonatkozhat: kérdezheti az időjárásról, arról, hogy mit evett reggel, vagy akár a kedvenc filmjéről is. A válaszokba elrejtünk egy titkos szabályt, mely minden válaszban ott lesz, ez lehet nyelvi szabály, de lehet egy-egy cselekvés, bármi, amiben a többiek megegyeznek! Amíg kimegy az önként jelentkező, mi kitaláljuk ezt a szabályt. Ki szeretne kimenni?”

Ötletek szabályokra:

  • Minden válasznak 4 szóból kell állnia.
  • Válaszadás közben mindig megérintjük a fejünket.
  • Ha kimondja a nevünket a kérdező (pl. „Peti, hány évig tartott a száz éves háború?”), akkor igazat mondunk, ha nem, akkor hamisat.
  • Ha kérdő névmással kezdi a kérdést a kérdező, akkor hazudunk, ha bármi mással akkor igazat mondunk.
  • Minden válaszban el kell hangoznia egy számnak.

Megjegyzés:

A szabályok nem csak nyelviek, nyelvtaniak is lehetnek, vagy a csoport által hozott szabály gesztusokra, a tekintet irányára stb. is vonatkozhat.

Ezt a játékot könnyen illeszthetjük az aktuális tananyaghoz is. Például, ha megszabjuk, hogy a kérdező csak az adott tananyaggal kapcsolatban tehet fel kérdéseket, vagy idegen nyelvi órán az adott nyelven.

A játék előnye, hogy nemcsak a kérdezőt mozgatja meg, hanem a válaszadókat is, akiknek kreatív módokat kell találniuk arra, hogy teljesítsék a meghatározott szabályt, de közben igyekezzenek úgy tenni ezt, hogy ne legyen feltűnő. Például, ha az a szabály, hogy minden válaszban szerepelnie kell egy állat nevének, és azt a kérdést kapjuk, hogy “mikor születtél”, akkor kifejezetten izgalmas kihívást jelent, hogy úgy tudjunk válaszolni, hogy teljesítsük a szabályt, és közben értelme is legyen az állatnév elhangzásának a mondatunkban. Ebben az esetben például így: „1995-ben születtem, ez egyébként a kínai asztrológiai szerinti disznó éve.” 

(Mániás család néven is ismert a játék.)

Forrás:

Kaposi László leírása nyomán.

KAPOSI László (szerk.) Játékkönyv. Kerekasztal Színházi Nevelési Központ,

Marczibányi Téri Művelődési Központ, Bp. 2002.

Digitális változat: Játéktár www.drama.hu

http://letoltes.drama.hu/Tarolo/Jatekkonyv/ketperc.pdf