Szerkezetek
Körben állunk. Egy szerkezetet épít a csoport közösen. A játékvezető elmondja a szerkezet nevét, ezután a csoport tagjai egyesével mennek be a kör közepére, ahol a testükből épül a szerkezet. Aki először bemegy, annak az a feladata, hogy kitaláljon egy repetitív mozgást, vagy rövid mozgássort és egy hozzá illő hangot. Ezt a hangot kiadhatja a szájával, de magából a végzett mozdulatból is származhat a hang. Ez az elem a közös szerkezet első eleme, a játékosnak, aki csinálta, tartania kell ezt egészen addig, amíg a szerkezet teljessé nem válik. Ha az első játékos bement, meghatározott, vagy teljesen szabad sorrendben bemehet a többi játékos is, de fontos, hogy egyszerre csak egy ember. Aki bemegy, annak valamilyen módon kapcsolódnia kell ahhoz a mozgáshoz, amit az előző játékosok éppen csinálnak. Addig tart a játék, amíg mindenki bemegy és közösen csinálják a szerkezetet. Fontos, hogy a játékosok igyekezzenek tartani a ritmust, mert a kapcsolódás mozgásban és hangban is megtörténik, és ha valaki önálló úton kezd járni, megtörhet a kapcsolódás. A játék legfontosabb, állandó eleme, hogy magas koncentrációt igényel az egész csoporttól.
A szerkezetek témája sokféle lehet, életkortól függően az egyszerűbb, mechanikus szerkezetek felől haladhatunk az absztraktabb, szimbolikus szerkezetek készítése felé.
Fiatalabb korosztálynál, illetve kezdő játékosoknál készítsen a csoport egy gyártósort. Itt egyértelmű lesz a kapcsolódás. Minden mozdulat valamely másik mozdulat folytatása, kiegészítése legyen! A gyártósor mellé rendeljük hozzá, hogy mit gyártanak ott (például csokigyárat, autógyárat, fogkrémgyárat, vagy akár húsüzemet, stb.)!
Instrukciók: „A következő játékban át fogunk változni robotokká! Ezek a robotok a világ egyik legszuperebb gyárában dolgoznak: egy csokigyárban. Van olyan robot, amelyik keverergeti a csokimasszát, van olyan, amelyik formába önti a folyékony csokit, olyan robot is van, amelyik csomagolja a csokoládét, és még nagyon sok hasonló feladatot tudnak elvégezni ezek a robotok! Úgy tudjuk megalkotni ezt a csokigyárat, hogy körbe állunk, és akinek van ötlete, hogy ő milyen feladatot végezne ebben a csokigyárban, nyugodtan menjen be középre, és már kezdheti is! Ne felejtsétek, a robotok csak úgy tudnak mozogni ebben a gyárban, hogy elindítanak valamilyen szögletes mozdulatot, amit aztán ismételniük kell, hogy tovább tudjon haladni a csokitermelés! Sőt ennek a mozdulatnak hangja is van, azt is mutassátok meg! Van valakinek ötlete? (Beáll az első robot.) Nagyon jó ez a mozdulat! Kérlek, tartsd meg így, hogy a többi robot is tudjon hozzád csatlakozni! Ha van ötletetek, keressétek meg, hogy hogyan tudtok csatlakozni valamelyik robothoz, aki már bent dolgozik a csokigyárban! Figyeljétek meg, hogy milyen ritmusban dolgoznak a többiek és próbáljátok közösen tartani azt! Kérlek, hogy egyszerre csak egy új robot menjen be, hogy minden egyes újabb robot munkáját meg tudjuk csodálni. Mehet is a következő robot!”
Ha elkészül egy szerkezet, az jelentheti a kör végét, egy idő után leállíthatjuk a mozgást. Viszont dönthetünk úgy is, hogy további instrukciókat adunk a csoportnak. A csokigyár példáján további lehetséges instrukciók lehetnek:
- „Nahát, megtaláltam a csokigyár főkapcsolóját. Hadd lássam, mi van ide írva mellé? ’Ne nyomd meg! Ha megnyomod ezt a gombot, az összes robot egyszerre megmerevedik abban a pozícióban, amiben éppen van!’ Ezt muszáj kipróbálnom! Háromra megnyomom. Egy… kettő… három! (Eljátszom, hogy megnyomok egy képzeletbeli, nagy gombot, a csoport megdermed.) Na jó, visszakapcsolom! Egy… kettő… három!”
- „’Ezzel a karral lejjebb lehet tekerni a teljesítményt!’ Próbáljuk ki, milyen lehet a csokigyár lassított felvételben! Nagyon jó a mozgás, de lehet, hogy a hang is változni tud hozzá?”
- „Jönnek az ellenőrök, fel kell gyorsítani a termelést! Most mindenki próbálja meg kétszer olyan gyorsan, mint ahogyan eddig csinálta! Figyeljetek, próbáljatok így is együtt maradni mozgásban is és hangban is, ne csússzatok el egymástól!”
- „Nagyon jól hangzik ez a szerkezet, de ha már itt van, kipróbálom ezt a fülvédőt! Ha felteszem a fejemre, halkuljon el az egész csokigyár! (Eljátszom, hogy felteszek egy fülvédőt, a csoport némán folytatja.) Nahát, ez a fülvédő olyat is tud, hogy csak bizonyos hangokat enged be! Kipróbálom. Akinek a vállához érek, ő újra felhangosodhat! Ha még egyszer hozzáérek, akkor újra halkuljon el! Ez a csend sem rossz, de azért leveszem. Na így mégis jobb!”
- „Sajnos a csokigyárban néha meghibásodik egy-két robot. Viszont egy hibás robot helyére rögtön beállítanak egy újat! Akinek a vállához érek, ő sajnos meghibásodik. El is játszhatjátok, hogy néz ki a meghibásodás. Utána arra kérlek hagyjátok el azt a helyet, ahol eddig voltatok és keressetek egy teljesen új helyet és feladatot, most is kapcsolódjatok valakihez, aki működik!”
- „Jaj ne, az egész csokigyár meghibásodik! Egyre lassulhatnak a robotok aztán dőljön össze az egész gyár!”
Gyártósoron kívül készíthet a csoport másféle szerkezeteket is. Kiadható a feladat úgy is, hogy arra kérjük a csoportot, hogy állítsanak össze hasonló elvek mentén egy gépet. Itt a játékvezető ne is mondjon többet a gépről, viszont, ha elkészült, ötleteljen a csoport, milyen gép is lehetne ez!
Adhatunk címet is az elkészítendő szerkezetnek. Ekkor nem egy gyártósort kell készíteniük, hanem szabadon értelmezhetik a szerepüket a cím szerint, viszont a kapcsolódás elve ugyanaz. Korosztály szerint harmadik osztálytól felfelé javaslom ezt a verziót.
Instrukciók: „Arra kérlek benneteket, hogy most csináljuk meg közösen a boldogság szerkezetét. Ebben a szerkezetben bármi megtalálható, ami számotokra a boldogságot jelenti, vagy a boldogságot ábrázolja! Megkérek valakit, hogy elsőként menjen be, és egy olyan mozdulatot csináljon, amit utána újra és újra el tud ismételni. Adj valamilyen hangot is a mozdulat mellé, kérlek. Ha megvan az első, utána egyesével menjetek be, hogy minden újabb állomást meg tudjunk nézni alaposan! Mindenki, aki bemegy, próbáljon valahogy kapcsolódni valakihez!”
Sokféle cím inspiráló lehet a csoport számára.
Néhány példa, amit érdemes lehet kipróbálni:
- osztálytól felfelé: boldogság szerkezete, bánat szerkezete, félelem szerkezete, bátorság szerkezete, család szerkezete, otthon szerkezete…
- osztálytól felfelé: híd, gémeskút, toronydaru, repülőgép, fa, tűzhányó, autó, város, vidék, szeretet szerkezete, harag szerkezete, háború szerkezete, erő szerkezete…
- osztálytól felfelé: fiatalság szerkezete, öregség szerkezete, szerelem szerkezete, tudás szerkezete, hiány szerkezete, magány szerkezete, férfiasság szerkezete, nőiesség szerkezete, különböző színekről szerkezet (a színek milyen minőségeket hordoznak)…
A játék ismeretek gyakorlására is alkalmas. Tantárgyak már átadott témaköréből adhat a játékvezető címeket a szerkezetnek. Így a csoportnak a témakörhöz kapcsolódó elemekkel kell megtöltenie a szerkezetet. Ha elkészült a szerkezet, a játékvezető kihangosíthatja a szerkezet elemeit (például vállra tett kézzel). Egy lehetséges kiegészítés ehhez a verzióhoz:
- „Akinek a vállát megérintem, mondja el, kicsoda vagy micsoda ő ebben a szerkezetben! Ha mindenki bemutatkozott, dönthetsz úgy, hogy lekapcsolódsz arról a helyről, ahol éppen vagy és célzottan egy másik elemhez kapcsolódsz újra, akihez ismereteid alapján tudod, hogy jobban kötődik a te elemed.”
Megjegyzés:
Szimbolikusabb szerkezeteknél egyre kevésbé kell feltétlenül szorosan kapcsolódni. A csoportot lehet biztatni arra, hogy játsszanak a térben elfoglalt helyükkel; ezzel plusz jelentésréteget fejezhetnek ki.
Bizonyos esetekben alkalmas lehet egy szerkezet arra, hogy haladjon a térben. Érdekes kísérlet lehet megkeresni a szétesés nélküli haladás maximális sebességét.
Az egész a koncentráción alapul, játékosoknak meg kell találniuk a közös ritmust, erre érdemes lehet újra és újra felhívni a figyelmet, illetve ameddig ez nincs meg, óvatosan kell bánni a plusz instrukciókkal.
Nagyobb létszámú csoportoknál bevezetésként érdemes lehet 6-8 fős szerkezeteket készíteni. Utána egyre nagyobbakat. Ezeket ugyan úgy körben állva, középen csinálják.
Forrás: Augusto Boal