Te mi leszel? – Fogó

Információk
Letölthető tartalom:
Leírás

A játékvezető kijelöl egy, vagy két fogót. A fogó célja, hogy mindenkit elkapjon. Akit elkap, annak meg kell dermedni ott, ahol elkapták és azonnal egy szobrot kell formáznia magából. Ez a szobor jelenítsen meg egy éppen valamilyen – bármilyen – munkát végző embert, egy az adott munkára nagyon jellemző pozícióban. Például buszsofőr, amint kormányoz. A menekülő csapatnak lehetősége van kiszabadítani a már elkapott társaikat. Ennek a következő a menete: odamennek a szoborrá dermedt társuk mellé és megkérdezik tőle: „Te mi leszel, ha nagy leszel?” A kérdésre a szobor elárulhatja azt a munkát, amit végez: „Szobafestő.” A kérdezőnek az a feladata, hogy amint meghallja a választ, gyorsan felvegye azt a mozdulatot, amit a szobor tart, és ebből kiindulva röviden megjelenítse azt a mozgást, amit az adott „munkás” csinálhat. Ha kész, mind a ketten folytathatják a menekülést!

Érdemes kipróbálni a játék továbbfejlesztett változatát. Itt az elkapott gyerekek kitalálhatnak bármilyen fiktív munkát, és annak a fiktív munkának egy jellemző pozícióját kell kitalálniuk, majd szoborként megjeleníteniük (például űr-tisztító, giliszta gyógyász, divat rendőr…). A segítségükre siető társuknak így gyorsan rögtönözni kell egy lehetséges mozgást, szintén a szobor által megadott kezdő pozícióból.

Instrukciók: „Képzeljétek el, hogy amikor nagyok lesztek, ti mindannyian imádtok majd dolgozni! Mi lenne az a munka, amit a legszívesebben végeznétek? Meg tudjátok mutatni, hogy nézne ki, hogyha ezt a munkát végeznétek? Kiválasztok egy fogót… Képzeljétek, ebben a játékban a fogó nem szereti nézni, ahogy más emberek dolgoznak. Ráadásul van egy különleges képessége: akit megérint, azt szoborrá tudja változtatni. De nem akármilyen szoborrá! Ha elkap titeket, annak a munkának a szobrává kell átváltoznotok, melyet annyira szeretnétek csinálni… De szoborként mégsem csinálhatjátok! Viszont, akik szabadok, ki tudják szabadítani a szoborrá változtatott társaikat! Oda kell szaladnotok egy szoborhoz és megkérdezni: ’Te mi leszel, ha nagy leszel?’ A szobor szerencsére tud válaszolni. Ha meghallottátok, hogy milyen munkát végezne, akkor gyorsan segítsetek neki és végezzétek el helyette, vagyis vegyétek fel a szobor testtartását, és mutassátok meg a szobornak, hogyan nézne ki, ha mozogna: akkor kiszabadítjátok!”

A továbbfejlesztett változat átvezetése:

„Tudom, hogy rengeteg munkát ismertek, de képzeljétek el, hogy mire nagyok lesztek, lehet, hogy nagyon sok olyan munka lesz, amire ma még senki nem gondol. Sőt akár ti magatok is kitalálhattok bármilyen munkát. Most arra kérek mindenkit, hogy találjon ki egy még nem létező munkát! Például olyat, amit nagyon szívesen csinálnál, vagy olyat, amit lehet, hogy nem csinálnál szívesen, de viccesnek tartod. Megvan? Ennek a munkának hogy nézne ki a szobra? Itt egy újabb fogó, aki szoborrá tud változtatni. De most is ki tudjátok szabadítani egymást! Ha megkérdezitek, ’Te mi leszel, ha nagy leszel?’, a szobor válaszol. Amikor megtudjátok, milyen munkát talált ki a másik, gyorsan találjátok ki, vajon hogy lehet azt a munkát elvégezni! Segít az a mozdulat, amiben a szobor van! Gyorsan csináld meg és szabadok vagytok!”

Játékverzió:

Ezt a játékot könnyen össze lehet kapcsolni különböző tantárgyakkal. A gyerekek, ha elkapja őket a fogó, megalkothatják a már átvett tananyag „szereplőinek” a szobrát (például környezetismerethez kapcsolódóan megjeleníteni a tanult állatokat, jellemző részeiket utánozva). Különböző változatokban érdemes lehet kicserélni a kérdést, amivel a szobrokhoz fordulnak.

Megjegyzés:

Érdemes a játék felvezetése során időt hagyni a gyerekeknek, hogy mindenki előre kitalálja a saját munka-szobrát, mert a fogó hevében elképzelhető, hogy nem lenne rá idejük.

Forrás: Villant Bálint saját fejlesztésű gyakorlata